Αυτό είναι μια καλή αρχή Βασίλη, εύχομαι να συνεχίσεις έτσι!
Δεν το νομίζω αν το πάμε έτσι…(εξηγώ παρακάτω)
Ο Καράς ποιον είχε δάσκαλο;
Τα έχουμε ξαναγράψει. (αν ψάξεις λιγάκι θα τα βρεις)
Να σε ρωτήσω όμως κάτι κι εγώ. Στην συνάντηση που είχαμε μου έλεγες ότι στα της ανατολικής μουσικής κυρίως μόνος σου έμαθες ψάχνοντας. (σωστά θυμάμαι
Εσύ πως το κατάφερες; Και μάλιστα όταν μιλάμε για τον Καρά ο οποίος είναι γνωστός κυρίως για το θεωρητικό του έργο.
Ποιος του έμαθε ότι οι καταλήξεις στον Δι έχουν Γα, Γα δίεση, Δι ;
Η παρατήρηση της προφορικής παράδοσης κι η κοινή λογική. Π.χ. Όταν στον Άγια της παπαδικής, έχεις 3 Γα στην σειρά και το τελευταίο πάει στον Δι πως θα το εκτελέσεις; Εγώ πάντως θα έκανα τα πρώτα φυσικά και το τελευταίο θα το «τραβούσα» προς τον Δι…
Σε ποιον Ιερό Ναό έψαλλε σαν ιεροψάλτης;
Ψάξε στο ανάλογο θέμα είναι γραμμένα εκεί, δεν έχω χρόνο να στα βρω (αν μπορεί να βοηθήσει κανείς τον ευχαριστώ). Αλλά άντε και να το μάθεις. Τι αλλάζει;
Ο Ευθυμιάδης ας πούμε, που έψαλλε; Και τι μ’ αυτό;
Τι πτυχία και τίτλους κατείχε;
Ρε παιδιά την μια είμαστε «
τι δουλειά έχουν τα χαρτιά στην ψαλτική» και την άλλη είμαστε «
δείξε μου τα χαρτιά σου να σου πω τι είσαι»… Ο Φιρφιρής είχε δίπλωμα; Οι Δανιηλαίοι; Οι περισσότεροι από τους ψάλτες τις εποχής του Καρά; Θα άλλαζε κάτι αν είχαν ή το αντίθετο;
Προσωπικά δεν γνωρίζω τι χαρτιά είχε ο Καράς και επειδή δεν μ’ ενδιέφερε δεν έψαξα ποτέ να μάθω.
Τι πτυχία και τίτλους έδωσε στους μαθητές του;
Είναι γνωστό ότι ο Καράς δεν έδωσε ούτε ένα χαρτί από την σχολή του. Το γιατί δεν το γνωρίζω, αλλά δεν μ’ ενδιαφέρει κιόλας. Ο Πρίγγος κι ο Στανίτσας σε πόσους έδωσαν πτυχίο; Και τι σημαίνει αυτό;
Το φανερώνει η όλη στάση των συνεχιστών της θεωρίας του Καρά.
Η ξεροκεφαλιά, οι παρωπίδες, η αδιαλλαξία που έχουν.
Η εταιρεία Αγγελόπουλου που εσύ υπηρετείς, νομίζει ότι είναι κτήμα της η Πατρώα Ελληνική Μουσική, εκκλησιαστική τε και λόγια.
Κατ’ αρχήν
με προσβάλλεις και νομίζω ότι το καταλαβαίνεις.
Εγώ δεν δουλεύω κι ακόμα περισσότερο δεν υπηρετώ καμιά εταιρία. Και μιλάς μαζί μου. Ούτε υπάρχει καμιά τέτοια εταιρία παρα μόνο στα μυαλά κάποιων που δεν ξέρω πως τους δημιουργήθηκε αυτή η ιδέα.
Θα σε παρακαλούσα ν’ ανακαλέσεις.
Σαν εταιρεία λοιπόν, απειλεί με μηνύσεις και εξώδικα, όποιους δυσκολεύουν το έργο της.
Προς γνώση σου (αν δεν το γνωρίζεις ήδη)
τα εξώδικα και οι μηνύσεις έγιναν
μόνο για τις προσβλητικές εκφράσεις που γράφτηκαν. Για τίποτα μουσικό. Τίποτα μουσικό δεν έκριναν τα δικαστήρια, ήταν άλλωστε αναρμόδια. Και η μεταμέλεια των υπογραψάντων φυσικά ήταν
μόνο για τις εκφράσεις που χρησιμοποίησαν. Δεν υποχρεώθηκαν οι άνθρωποι ν’ ανακαλέσουν και τις μουσικές τους απόψεις, προς Θεού! Μόνο τις εκφράσεις ανακάλεσαν επειδή ήταν όπως αναγνώρισαν κι οι ίδιοι προσβλητικές.
Μην το συγχέεις λοιπόν.
Πόσες μηνύσεις έπρεπε να είχαν γίνει στον Καρά όταν δημοσίευσε τις καινοφανείς θεωρίες του, απαυδούσες προς το παραδεδομένο ύφος της πατρώας μουσικής;
Το χειρότερο είναι ότι δίδασκε και νέους εις αυτές τις θεωρίες. Ποιος τον εμήνυσε γι’ αυτό;
Καμία μήνυση.
Απλά θα έπρεπε ν’ ασχοληθούν μαζί του και να τον ρωτήσουν πως και που τα βρήκε ώστε να τους εξηγήσει ο ίδιος και να τους φύγουν οι απορίες. Αλλά βλέπει κανείς τότε δεν ασχολούνταν με τον Καρά. Σχεδόν αγνοούσαν την ύπαρξή του. Από το 1982 ήταν εκδεδομένο το θεωρητικό του. Βάλτα κάτω και δες πότε πρωτοασχολήθηκαν με αυτό…
Οι συνεχιστές του όμως το είδαν σαν μια ευκαιρία κέρδους, αυτοπροβολής και διαφήμισης. (Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκε και ο Ευθυμιάδης όταν (λέγεται) είπε: «Όπου Πρίγγος, χρυσάφι»)
Έτσι βλέπουν την ψαλμωδία και την μουσική;
Έτσι αντιλαμβάνονται την προσευχή;
Φίλε έτσι το αντιλαμβάνεσαι εσύ. Δεν είναι έτσι όμως…
Εγώ δεν έχω βγάλει δεκάρα τσακιστή (παραπάνω από ότι θα έβγαζα αν το έκανα αλλιώς) από το τι διδάσκω και πως ψάλλω.
Υποστηρίζουν τις ιδέες ενός υπερφίαλου εγωκεντρικού, άμουσου και άφωνου ανθρώπου, σαν να ήταν ο Πάπας και έχει το αλάθητο.
Κάνεις λάθος και προσβάλλεις έναν άνθρωπο που
πρώτον δεν γνώρισες και δεύτερον είναι κεκοιμημένος. Και κανείς δεν υποστηρίζει ότι είναι αλάθητος. Το ότι υποστηρίζω το θεωρητικό του σύστημα, δεν το κάνω αβασάνιστα ούτε χωρίς να προβληματιστώ πρώτα. Μην κρίνεις θεωρητικό έργο μόνο με το άκουσμα του ιδίου του Καρά.
Για εξήγησέ μας σε παρακαλώ τα περί θείας επιφοιτήσεως των παλαιών σημαδοφώνων;
Ακόμα και σε παιδάκι του δημοτικού να τα πεις, θα νομίζει ότι του λες το παραμύθι με το λύκο.
Έχει γίνει πολύς ντόρος γι αυτό το θέμα.
Να στο πω όπως θα το εξηγούσα σε μαθητές του γυμνασίου. Έχεις ακούσει την έκφραση «
έφαγα φλασιά» που χρησιμοποιούν τα πιτσιρίκια; Σημαίνει (για όσους δεν ξέρουν) ότι μου
ήρθε μια ιδέα-ξεκόλλησε το μυαλό μου και κατάλαβα-είχα μια επιφοίτηση. Όταν ασχολείσαι καιρό μ’ ένα θέμα και δεν βρίσκεις λύση καμιά φορά σου έρχεται μια ιδέα από τυχαία πράγματα. Είναι τόσο απίθανο να σου συμβεί αυτό; Εμένα μου έχει συμβεί πολλές φορές πάντως (κυρίως με θέματα κατασκευών).
Κάπως έτσι το καταλαβαίνω εγώ. Αν εσύ θες να το καταλάβεις ως πύρινη φλόγα ή ως περιστέρι ή ως κίνηση πολεμικών τεχνών δικαίωμά σου. Ακριβώς φυσικά πως το εννοούσε ο μακαρίτης ούτε εγώ ούτε εσύ μπορούμε να ξέρουμε. Και φυσικά δεν αποτελεί για εμένα
ζήτημα ουσίας να μάθω. Δεν θ’ αλλάξει κάτι.
Στη μονή αυτή, έχετε βάλει εσείς το χέρι σας.
Ανέφερέ μας μια άλλη μονή, που ψάλλει παραδοσιακά, όπως η ΕλΒυΧ για παράδειγμα;
Δεν υπάρχουν ομαδικά χέρια. Εγώ τα χέρια μου τα έχω εδώ μαζί μου. Και σε περίπτωση που το ξεχνάς μιλάς μαζί μου. Δεν εκπροσωπώ κανένα πέραν του εαυτού μου.
Και τι σημαίνει μια μονή να ψάλλει ίδια με την ΕΛΒΥΧ; Η ΕΛΒΥΧ έχει το δικό της ηχόχρωμα και τρόπο ερμηνείας και δεν καταλαβαίνω γιατί κάποια μονή θα έπρεπε να ψάλλει όπως η ΕΛΒΥΧ.
Έχω να σου πω ότι χάρηκα για την εκ του σύνεγγυς γνωριμία που είχαμε, οι διαφορές μας είναι μόνο θεωρητικές και πρακτικές όσο αφορά την Μουσική και εκεί ελπίζω να μείνουν.
Μα γιατί να ήταν κάπως αλλιώς;
Όμως το ότι είναι και πρακτικές η διαφορές μας, πως το ξέρεις; Εγώ δεν σ’ έχω ακούσει ποτέ να ψάλλεις. Εσύ μ’ έχεις ακούσει;
Να είσαι καλά και περαστικά στο αυτοκίνητό σου.
Ευχαριστώ.
Επειδή όμως πρώτον είναι καλοκαίρι και έχω αρκετά τρεχάματα με ένα αυτοκίνητο που διέλυσα (ευτυχώς δεν χτύπησε κανείς-κι ακόμα «
πιο» ευτυχώς δεν έφταιγα) δεύτερον γράφω εδώ και καμιά ώρα το μήνυμα αυτό και τρίτον δεν έχω όρεξη για συζητήσεις δίχως τέλος (κατά το παραμύθι δίχως όνομα) θα παρακαλούσα να μείνουμε στο θέμα που πάντως δεν είναι εν γένει ο Καράς και τι έκανε και πως το έκανε. Άλλωστε είναι ατέρμονη η συζήτηση κι είναι θέμα χρόνου (απορώ γιατί ακόμα δεν...) να "πλακώσουν" οι γνωστοί άγνωστοι να το κάνουν το θέμα αγνώριστο.
Απάντησα όσο αναλυτικότερα μπορούσα. Παρέβλεψα τα προκλητικά μέρη του μηνύματος αλλά δεν μπορώ να συζητάω κι έτσι…
Ευχαριστώ