Συνέχεια για τα μακάμια ατζέμ κιουρντί και χουσεϊνί ασιράν.
Αν θεωρήσουμε ως βάση τον Πα για το ατζέμ κιουρντί και τον Δι (ως Πα) για το χουσεϊνί ασιράν ή, κατ' αντιστοιχία, τον κάτω ΚΕ (ως Πα) για το ατζέμ κιουρντί και τον Πα για το χουσεϊνί ασιράν και αντιπαραβάλουμε τις δυο κλίμακες παρατηρούμε ότι σχεδόν ταυτίζονται με αποτέλεσμα να είναι εύκολη η σύγχυσή τους.
Ατζέμ κιουρντί
Πα (βάση) _ Βου _ Γα _ Δι _______ Κε ____________ ζω ύφεση _ νη _ πα
Χουσεϊνί ασιράν
Πα _______ Βου _ Γα _ Δι (βάση) _ Κε μικρή ύφεση _ ζω ύφεση _ νη _ πα _ βου _ γα _ δι
ή
Ατζέμ κιουρντί
ΚΕ (βάση) _ Ζω _ Νη _ Πα _______ Βου μικρή δίεση _ Γα _______ Δι _ Κε
Χουσεϊνί ασιράν
ΚΕ _______ Ζω _ Νη _ Πα (βάση) _ Βου ___________ Γα _______ Δι _ Κε __ ζω _ νη _ πα
Όμως, το χουσεϊνί ασιράν κατεβαίνει και κάτω από τη βάση του (Πα) επανερχόμενο σ' αυτήν και ακολουθεί κλίμακα με μαλακά διατονικά διαστήματα κατά το διαπασών σύστημα (δηλαδή, χωρίς αλλαγή διαστημάτων ή παραχορδή), επομένως δεν πρέπει να συγχέεται με ήχο πλάγιο του πρώτου με βάση τον ΚΕ (εξ άλλου, το διάστημα ΚΕ-Βου δεν είναι τέλειο πεντάχορδο).
Αν θέλουμε να θεμελιώσουμε το ατζέμ κιουρντί στον Πα, θέτουμε φθορά του πλαγίου του πρώτου στον Πα και μόνιμη ύφεση στον άνω ζω. Αντίστοιχα, αν θέλουμε να θεμελιώσουμε το ατζέμ κιουρντί στον κάτω ΚΕ θέτουμε φθορά του πλαγίου του πρώτου στον κάτω ΚΕ, έχοντας έτσι τον Βου υψωμένο (τετραφωνία του κάτω ΚΕ με μαρτυρία β:q) και μόνιμη ύφεση στον Γα. Αυτά ασχέτως του τονικού ύψους της βάσης Πα ή ΚΕ, που φυσικά εξαρτάται από την έκταση του μέλους και τις φωνητικές δυνατότητες του ψάλλοντος. Πάντως, η γραφή με βάση τον Πα είναι αυτή που διευκολύνει περισσότερο από πολλές πλευρές (μαρτυρία ήχου, μαρτυρίες φθόγγων, διαστήματα, παραλλαγή, θεωρία κ.λπ.).