Ναυπλιώτης Μυστικοπαθής...

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Ως απλά παραδείγματα της μυστικοπάθειας αλλά και της γλυκύτατης φωνής του Ναυπλιώτου παραθέτω εδώ ένα γνωστότατο ηχητικό παράδειγμα-ντοκουμέντο, τους ειρμούς Θεός ων ειρήνης και Μεγάλυνον ψυχή μου, σε αργό μέλος, από τις μονωδιακές ηχογραφήσεις της Οντεόν.

Το εξαιρετικό και άκρως πολύτιμο σε αυτήν την ηχογραφηση είναι η εκπληκτική ποιότητά της, τόσο στην αντιγραφή από τον γραμμοφωνικό δίσκο όσο και στην ψηφιοποίησή της. Είναι φανερό πως εδώ έβαλε το χέρι του κάποιος πολύ μερακλής αλλά και πολύ ικανός μηχανικός ήχου...

Πηγή της παρούσης ηχογραφήσεως είναι η ιστοσελίς psaltiri.org, όπου και δηλούται πως προέρχεται από την συλλογή του κ. Στ. Κίσσα.
 

Attachments

  • Naupliwtis, katavasiai Xristoygennwn.mp3
    4.7 MB · Views: 596
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Είναι όντως από τα μουσικά ντοκουμέντα που αξίζουν,ευχαριστούμε.Αγαπητέ Ιωάννη μήπως έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες για την ηχογράφηση αυτή;
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Είναι μια από τις ηχογραφήσεις που έκανε ο Ναυπλιώτης στην δισκογραφική εταιρία Odeon στην δεκαετία του '30.

Κύρια Χαρακτηριστικά των ηχογραφήσεων αυτών είναι η μονωδιακή εκτέλεση (ψάλλει πάντα μόνος του, άνευ δομεστίχου), η συντομότερη διάρκεια τους (κατά έναν περίεργο τρόπο φαίνεται πως αυτοί οι δίσκοι ήταν μικρότερης χρονικής διάρκειας) και, κυρίως, ο προκλητικά θα έλεγα ελεύθερος και καλλοφωνικός χαρακτήρας των εκτελέσεων και ο ιδιαίτερα μυστικοπαθής τους χαρακτήρας.

Στην σειρά της Odeon ο Ναυπλιώτης δίνει κυριολεκτικά τα ρέστα του!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Επίσης διάβαζα (μάλλον στο συνοδευτικό φυλλάδιο) οτι αυτές οι ηχογραφήσεις έγιναν με μικρόφωνο σε αντίθεση με τις παλαιότερες που έγιναν με χωνί φωνογράφου.

Βρέθηκε άραγε πουθενά από κανέναν ο κατάλογος των απάντων του Ναυπλιώτη από την Odeon; Αυτός που εμφανίζεται αποσπασματικά στο φυλλάδιο αλλά δεν δημοσιεύτηκε. Ευχαριστώ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ως απλά παραδείγματα της μυστικοπάθειας αλλά και της γλυκύτατης φωνής του Ναυπλιώτου παραθέτω εδώ ένα γνωστότατο ηχητικό παράδειγμα-ντοκουμέντο, τους ειρμούς Θεός ων ειρήνης και Μεγάλυνον ψυχή μου, σε αργό μέλος, από τις μονωδιακές ηχογραφήσεις της Οντεόν.

Όταν έψαλλαν τον ολόκληρο κανόνα, δεν έλεγαν οι πατριαρχικοί αργές (και ειδικότερα διπλες) καταβασίες αλλά σύντομες. Επόμενος πρόκειται για την καλοφωνικη ερμηνεία μετά την απόλυση της ακολουθίας (ζωντανή ηχογράφηση πάντως δεν είναι).
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;82782 said:
Δεν μου φαίνεται να είναι ο Ναυπλιώτης. Μήπως είναι ο Μουτάογλου;

Όχι κ. Λάμπρου, είναι ο Ναυλπιώτης, όπως φαίνεται βάζοντάς το μαζί με το απόσπασμα του πρώτου cd που έχει επιμεληθεί ο Αντώνιος Αλυγιζάκης. Ίσως σας μπερδεύει η καθαρότητα του ήχου, όντως έχει γίνει πάρα πολύ καλή δουλειά στον τομέα αυτόν, αλλά σίγουρα ψάλλει ο Ναυπλιώτης.
 

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Όταν έψαλλαν τον ολόκληρο κανόνα, δεν έλεγαν οι πατριαρχικοί αργές (και ειδικότερα διπλες) καταβασίες αλλά σύντομες. Επόμενος πρόκειται για την καλοφωνικη ερμηνεία μετά την απόλυση της ακολουθίας (ζωντανή ηχογράφηση πάντως δεν είναι).

Είσαι σίγουρος; Ο Παπαμανωλάκης άλλα λέει... Και ο Βουδούρης αργές καταβασίες έχει (π.χ. στο παράδειγμα που ανεβάζω από τον κανόνα του Μ. Σαββάτου).
 

Attachments

  • Παπαμανωλάκης-Αργές Καταβασίες.mp3
    339.4 KB · Views: 92
  • voudouris_megali-evdomas_kymati.pdf
    363.6 KB · Views: 88

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ο ήχος που ακούγεται στο βάθος όταν ψάλλει το "Μεγάλυνον ψυχή μου" είναι από την ηχογράφηση; Μοιάζει σα θυμιατήρι. (μετά σταματάει).
 
Last edited:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Βλέποντας τη σειρά αυτή των μηνυμάτων επισυνάπτω απ' το φτωχό μου αρχείο απόσπασμα πολύ παλιάς εκπομπής (μάλλον του κ. Αγγελόπουλου). Βέβαια ο ήχος είναι
μονο-ραδιοφωνο-μεσαιο-κυματικός:D ηχογραφηθείς στη Σάμο και το φύσημα είναι δυνατό... (πολλά μποφόρ, -Καβοντόρο, Τσικνιάς, Ικάριο,-:D)
Ερώτηση:Τί διέσεις (=έλξεις) του Γα προς τον Δι ακούτε; Έχουν καμιά σχέση τα διαστήματα αυτά με αυτά της ΕΛΒΥΧ;
ΥΓ. Μετά τα μέλη αυτά η κασέττα έχει Πέτρο Μανέα (τα μέλη έχουν ανεβεί νομίζω!)
 

Attachments

  • NAYPLIWTHS EKPOMPH.mp3
    3.8 MB · Views: 156

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ερώτηση:Τί διέσεις (=έλξεις) του Γα προς τον Δι ακούτε; Έχουν καμιά σχέση τα διαστήματα αυτά με αυτά της ΕΛΒΥΧ;
Ὅλο ...πονηρὲς ἐρωτήσεις εἶσαι..! :D:wink:

Ἐγὼ ὅμως θὰ πάω ἕνα βῆμα παραπέρα: σὲ ποιὰ θέση ἀκοῦτε νὰ ψἀλλῃ τὸν Ζω ὁ Ναυπλιώτης, ὅταν κατεβαίνῃ καὶ κάνῃ στάση σὲ αὐτόν; Καὶ τὸν Βου, ποῦ τὸν ψάλλει, ὅταν στέκεται στιγμιαία σὲ αὐτὸν (ὄχι ὅταν κινῆται ἀνοδικὰ ἤ καθοδικά); Μήπως, ὅπως καὶ ὁ Εἰρηναῖος Σάμου, πολύ χαμηλότερα ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἀκοῦμε ἀπὸ τοὺς περισσότερους ψάλτες σήμερα;

Θὰ πάω κι ἕνα ἀκόμα πιὸ πέρα: μόνο στὰ δικὰ μου αὐτιὰ αὐτὸ (οὐσιαστικὰ ἡ χρήση τοῦ χρυσανθινοῦ ἐλαχίστου τὀνου) ἀκούγεται σὰν ἕνα ἐπιπλέον στοιχεῖο μεγαλοπρέπειας στὸ ψάλσιμο τοῦ Ἰακώβου;

Χἀρης
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Ο ήχος που ακούγεται στο βάθος όταν ψάλλει το "Μεγάλυνον ψυχή μου" είναι από την ηχογράφηση; Μοιάζει σα θυμιατήρι. (μετά σταματάει).

Χαρακιά στον δίσκο είναι, αδελφέ. Είναι φανερό πως δεν είχες ποτέ σχέση με γραμμοφωνικούς δίσκους (όχι ότι είναι κακό, δηλαδή...).
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Επίσης διάβαζα (μάλλον στο συνοδευτικό φυλλάδιο) οτι αυτές οι ηχογραφήσεις έγιναν με μικρόφωνο σε αντίθεση με τις παλαιότερες που έγιναν με χωνί φωνογράφου.

Βρέθηκε άραγε πουθενά από κανέναν ο κατάλογος των απάντων του Ναυπλιώτη από την Odeon; Αυτός που εμφανίζεται αποσπασματικά στο φυλλάδιο αλλά δεν δημοσιεύτηκε. Ευχαριστώ.

Θέλεις και κατάλογο, κ. συντονιστά; Μάλλον θέλεις πάρα πολλά... Εδώ ο Αλυγιζάκης δημοσίευσε στο βιβλιαράκι που συνοδεύει τη κασσετίνα του Ναυπλιώτη τον δίγλωσσο κατάλαγο της Orfeon, αλλά μόνο τα... εξωφυλλά! Ίσως για να μας δείξει τι έχει αυτός που εμείς δεν το έχουμε. Για να ζηλεύουμε, δηλαδή!

Ε, ως γνωστόν τα συνηθίζει αυτά ο κ. Αλυγιζάκης. Δεν διπλοκλειδώνει άλλωστε τα ντουλάπια του επί ματαίω...
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Εννοώ μήπως κανείς άλλος έχει τον κατάλογο αυτό. Δεν μπορεί να υπάρχει ένα μοναδικό αντίγραφο.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Είσαι σίγουρος; Ο Παπαμανωλάκης άλλα λέει... Και ο Βουδούρης αργές καταβασίες έχει (π.χ. στο παράδειγμα που ανεβάζω από τον κανόνα του Μ. Σαββάτου).

Δες λ.χ. την Μεγάλη Εβδομάδα του Πρίγγου εδώ, σελ. 159-163. Δεν έχει τους αργούς ειρμούς για τον Μεγάλο Σαββατο.

Θα επανέλθω με περισσότερα στοιχεια.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Καλημέρα

Διαβάζοντας τις ευστοχότατες παρατηρήσεις του κ. Γιάννου και του κ. Συμεωνίδη θυμήθηκα μια φράση που διάβασα κάποτε εδώ στο ψαλτολόγιο, δεν θυμάμαι ποιος το είχε πει, πως χρειαζόμαστε όλοι Ιακωβοθεραπεία! Εγώ θα προσθέσω: τουλάχιστον 1 ώρα την ημέρα, κάθε μέρα. Άντε και την Κυριακή ρεπό :)
Ξεχωριστά απο επισημάνσεις όπως οι παραπάνω των κ. Γιάννου και Συμεωνίδη, εγώ θα παρατηρήσω τον καταπληκτικό έλεγχο της φωνής, αυτό που οι δυτικοί ονομάζουν voice control. Και σε τέτοια ηλικία μάλιστα... Αρε δρόμο που έχουμε να ανεβούμε...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Θα επανέλθω με περισσότερα στοιχεια.

Απόσπασμα από τον όρθρο των Χριστουγέννων (καταγραφη Βουδούρη) και ένα άλλο (1, 2) μετά την απόλυση της λειτουργίας. Τα συμπεράσματα δικά σας.
 

Attachments

  • Boudouris_Vol_07_p_009_0106.png
    133.4 KB · Views: 76
  • Boudouris_Vol_07_p_009_0161.png
    482.1 KB · Views: 38
  • Voudouris1.jpg
    65.7 KB · Views: 48

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Η βασική μου ένσταση ήταν ως προς το παρακάτω που έγραψες:

Όταν έψαλλαν τον ολόκληρο κανόνα, δεν έλεγαν οι πατριαρχικοί αργές (και ειδικότερα διπλες) καταβασίες αλλά σύντομες.

Ο Παπαμανωλάκης λέει πως ψαλλόντουσαν όλες οι ωδές του κανόνα (ή τουλάχιστον μέχρι και την έκτη) και απαραιτήτως αργές καταβασίες. Αυτός φαίνεται πως ήταν ο κανόνας.

Εξαιρέσεις φαίνεται πως επίσης υπήρχαν. Ενώ για παράδειγμά στον κανόνα του Μ. Σαββάτου ο Βουδούρης έχει τον ειρμό στο τέλος κάθε ωδής να ψάλλεται σε αργό μέλος, στον κανόνα την Μ. Πέμπτης ψάλλεται σε σύντομο. Αυτό ίσως οφείλεται στην πολίτικη ιδιαιτερότητα να τελείται το απόγευμα της Μ. Τετάρτης μόνο το ευχέλαιο και το πρωί της Μ. Πέμπτης όρθρος, εσπερινός και Θ. Λειτουργία :eek:. Τουλάχιστον εδώ ο Βουδούρης φαίνεται πως είναι ειλικρινής ως προς τι έψαλλαν.

Στον όρθρο των Χριστουγέννων (που ανέβασες) αλλά και τον Θεοφανίων υπάρχουν μελοποιημένες όλες οι ωδές του κανόνα και σύντομες καταβασίες. Την ημέρα της πρωτοχρονιάς υπάρχουν μελοποιημένες, επίσης, όλες οι ωδές του κανόνα και αργές (διπλές) καταβασίες. Να υποθέσουμε πως λόγω της Πατριαρχικής και Συνοδικής Θ. Λειτουργίας που τελείται τις ημέρες των Χριστουγέννων και των Θεοφανίων δεν ψάλλονταν οι αργές καταβασίες για οικονομία χρόνου;

Βεβαίως ο Αθηναγόρας τα έκοψε σιγά σιγά όλα αυτά τα ωραία.
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Δε μπορώ να θυμηθώ πού είχα διαβάσει ότι ο Ιωακείμ ο Γ΄, στα πλαίσια της λειτουργικής αναδιαρθρώσεως που επέβαλε, μεταξύ άλλων είχε ορίσει και να μη ψάλλονται εν τω Όρθρω Αργές Καταβασίες. Χρειαζόμαστε όμως ευρύτερη γνώση γύρω από τις καθιερωθείσες τότε αλλαγές. Ίσως κάποιοι από το Ψαλτολόγιον μπορούν να την προσφέρουν. Πιστεύω πάντως ότι ο Βουδούρης καταγράφει με ακρίβεια τις λειτουργικές συνήθειες της δικής του εποχής και μόνον. Υποθέτω δε ότι -εφόσον τα περί Ιωακείμ ισχύουν- επαναφορές εις παλαιοτέρας τάξεις και συνηθείας θα εγένοντο μία στο τόσο.
 
Top