dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Ανοίγω αυτό το θέμα μετά από προβληματισμό μου στο θέμα των καταβασιών έτσι όπως έχει διαμορφωθεί.
Καταρχήν δε θέλω να πώ ότι το ΤΥΠΙΚΟΝ έχει λάθος...
Αντιθέτως.
Κατά τον μακαρίτη Ιωάννη Φουντούλη κι άλλους ερευνητές οι καταβασίες παίζουν έναν συνδετικό ρόλο πολλές φορές μεταξύ των εορτών (λ.χ.Αναλήψεως) και των επόμενων μεγαλύτερων εορτών (Πεντηκοστής). Άλλωστε στα 15 τροπάρια κάθε ωδής όχι μόνο δεν ενοχλούσε το 15ο (καταβασία) να είναι άλλης εορτής αλλά αφού είχε εξαντληθεί το θέμα της εορτής το τελευταίο τροπάριο συνέδεε τις εορτές κατά κάποιο τρόπο.
Σήμερα όμως οι καταβασίες παίζουν αυτό τον ρόλο;
Συνήθως ψάλλονται στις ενορίες "άπασαι ομού" στην καλύτερα περίπτωση μετά την η' ωδή, συνήθως παραλείπονται Δ΄,Ε΄, Στ, Ζ΄και Η΄ ωδή και ψάλλονται μετά την ανάγνωση του Συναξαρίου.
(Έτσι μας φαινεται κι ότι το ΤΥΠΙΚΟΝ σφάλει)
Ένα παράδειγμα:
Ενώ είμαστε στην ημέρα της Αναλήψεως υμνούμε την Πεντηκοστή...
Λύσεις μπορούν να προταθούν πολλές.
[Αναφέρω ότι το Τ.Ε. (αρχαιοπρεπές τυπικόν της Ευεργέτιδος) έχει μόνον τον πρώτο Κανόνα της Αναλήψεως (Ιωάννου Μοναχού) και Καταβασίες πάλιν τους Ειρμούς. Ίσως μια τέτοια τάξη είναι πιο βιώσιμη στις ενορίες όπου η εορτή αυτή τελείται σε ημέρα εργάσιμη.]
Το θέμα είναι ότι όπως ψάλλονται "μαζεμένες" οι Καταβασίες σήμερα μάλλον έχουν χάσει τον αρχικό τους προορισμό.
Καταρχήν δε θέλω να πώ ότι το ΤΥΠΙΚΟΝ έχει λάθος...
Αντιθέτως.
Κατά τον μακαρίτη Ιωάννη Φουντούλη κι άλλους ερευνητές οι καταβασίες παίζουν έναν συνδετικό ρόλο πολλές φορές μεταξύ των εορτών (λ.χ.Αναλήψεως) και των επόμενων μεγαλύτερων εορτών (Πεντηκοστής). Άλλωστε στα 15 τροπάρια κάθε ωδής όχι μόνο δεν ενοχλούσε το 15ο (καταβασία) να είναι άλλης εορτής αλλά αφού είχε εξαντληθεί το θέμα της εορτής το τελευταίο τροπάριο συνέδεε τις εορτές κατά κάποιο τρόπο.
Σήμερα όμως οι καταβασίες παίζουν αυτό τον ρόλο;
Συνήθως ψάλλονται στις ενορίες "άπασαι ομού" στην καλύτερα περίπτωση μετά την η' ωδή, συνήθως παραλείπονται Δ΄,Ε΄, Στ, Ζ΄και Η΄ ωδή και ψάλλονται μετά την ανάγνωση του Συναξαρίου.
(Έτσι μας φαινεται κι ότι το ΤΥΠΙΚΟΝ σφάλει)
Ένα παράδειγμα:
Ενώ είμαστε στην ημέρα της Αναλήψεως υμνούμε την Πεντηκοστή...
Λύσεις μπορούν να προταθούν πολλές.
[Αναφέρω ότι το Τ.Ε. (αρχαιοπρεπές τυπικόν της Ευεργέτιδος) έχει μόνον τον πρώτο Κανόνα της Αναλήψεως (Ιωάννου Μοναχού) και Καταβασίες πάλιν τους Ειρμούς. Ίσως μια τέτοια τάξη είναι πιο βιώσιμη στις ενορίες όπου η εορτή αυτή τελείται σε ημέρα εργάσιμη.]
Το θέμα είναι ότι όπως ψάλλονται "μαζεμένες" οι Καταβασίες σήμερα μάλλον έχουν χάσει τον αρχικό τους προορισμό.
Last edited: